استفاده از روانشناسی رنگ ها در طراحی وب
تاثیری که یک رنگ میتواند بر روی یک پروژه طراحی وب سایت داشته باشد قابل اغماض نیست. در واقع اولین پیامی که از وبسایت به بازدید کنندگان ارسال میشود مربوط به معنای رنگ وبسایت است. دلیل آن هم واضح است، چون اولین چیزی است که بازدید کنندگان آن را مشاهده میکنند.
در این مقاله به روانشناسی رنگ ها در طراحی وب می پردازیم و روش ساده و کارایی را برای انتخاب بهترین رنگ برای وبسایت ها ارائه می کنیم.
ارزیابی ای که یکی از دوستان من، بر روی صبر خود برای بارگزاری یک صفحه وب مورد بررسی قرار داد نتایج جالبی داشت. ابتدا او یک صفحه با پس زمینه سیاه و سفید ساده را تست کرد و متوسط زمان انتظار او برای بارگذاری ۲٫۴ ثانیه بود. سپس در تست بعدی یک صفحه با پس زمینه سفید ساده را آزمایش کرد و متوسط زمان انتظار برای بارگذاری صفحه وب به ۴٫۸ ثانیه افزایش پیدا کرد.
به نظر من دلیل آن فقط ترس است. مردم از سیاهی و تاریکی میترسند. و زمانی که آنها یک صفحه سیاه و سفید را میبینند احساس آسیب پذیری میکنند. در زمانی که شما یک صفحه سیاه و سفید را بارگذاری می کنید شاید به خوبی متوجه عمکرد خود نشوید و تا زمانی که صفحه کامل بارگذاری میشود و به تب دیگری بروید.
من نمی خواهم در این مقاله در مورد جزئیات این موضوع صحبت کنم. اگر شما علاقهمند به دانسته های بیشتری در مورد روانشناسی رنگها هستید می توانید به smashingmagazine.com مراجعه کنید که البته وبسایت ittutorial.ir این مقاله را ترجمه کرده است.
رنگ غالب مورد استفاده در طراحی وب سایت را چگونه بیابیم؟
برای این کار لازم نیست شما به دنبال یک نابغه باشید. برای پاسخ به این سوال ابتدا شما باید، با استفاده از یک پرسش نامه تحقیقاتی در مورد مخاطبان خود انجام دهید. برای این کار کافی است دو پرسش زیر را تکمیل کنید.
- تقسیم بندی مخاطبین خود در دسته های زیر به چه صورت است ؟
- سن
- جنسیت
- فرهنگ
- موقعیت جغرافیایی
- چرا آنها به وبسایت شما میآیند؟
باید به این دو سوال به صورت دقیق پاسخ داده شود.
سوال اول : تقسیم بندی مخاطبین :
سن : چه رنگی برای گروه سنی مخاطبین وبسایت شما مناسب است.
جنسیت: زنان و مردان سلیقههای متفاوتی دارند و واکنش آنها نسبت به رنگها متفاوت است. برای مثال رنگ صورتی برای زنان جذاب تر است.
فرهنگ: معنای رنگها در فرهنگ های مختلف در سراسر جهان متفاوت است. ارتباط متفاوتی در رنگها، به رویدادهای خاص، در فرهنگها وجود دارد. برای مثال : در برخی از فرهنگها سفیدی نماد پاکی و فضیلت است در حالی که در برخی دیگر سفید نشانه عزاداری ، غم و اندوه است.
جغرافیای محل سکونت : گاهی اوقات موقعیت جغرافیایی میتواند، تفسیر مردم را از رنگهای خاص تغییر دهد. برای مثال، افرادی که در یک منطقه بیابانی زندگی می کنند تمایل بیشتری به رنگهای روشن (از زرد تا نارنجی) نسبت به افرادی که در کوهستان زندگی میکنند دارند.
سوال دوم : چرا آنها به وبسایت شما میآیند؟
این یک سوال بسیار مهم است، که تعیین کننده خلق و خو و احساس بازدید کنندگان نسبت به وبسایت شما است. برای مثال در وبسایت های پزشکی یا وبسایت یک وکیل بیشتر افرادی که به این وبسایت ها میآیند نسبت به مخاطبین یک وبسایت فناوری، زیاد خوشحال و هیجان زده نیستند .
به یاد داشته باشید که مهم نیست چقدر شما میدانید و یا چقدر سخت تلاش کرده اید. هیچ تضمینی وجود ندارد که شما در اولین بار بهترین انتخاب را انجام داده باشید. از همین رو مهم است که به نتایج کار خود نظارت داشته باشید و بازخورد بازدیدکنندگان را مورد بررسی قرار دهید. در نهایت شما میتوانید از اشتباهات خود آموخته های جدید را یاد بگیرد و در موارد بعدی عملکرد بهتری داشته باشید.
ترکیب رنگ مناسب را از چه الگویی برگزینیم؟
ترکیب رنگ یا پالت رنگی معمولا به یک، دو و یا چند رنگی است که متناسب با رنگ غالب مورد استفاده در طراحی وب سایت به کار گرفته می شوند.
یافتن یک پالت رنگی مناسب یکی از چالش برانگیز ترین قسمت های اولیه طراحی است. در این مرحله شما به طرح خود روح ، شخصیت و احساس می بخشید ، پس به سادگی از آن نگذرید و اندکی در آن وسواس به خرج دهید.
حال سوال اینجاست که این پالت رنگ را چگونه انتخاب کنیم؟
من چندین راه که غالباً مورد استفاده قرار میگیرند را با شما در میان می گذارم. می توانید هر کدام را برگزینید و یا اینکه یک روش جدید برای خود ابداع کنید.
روش اول : در دسترس ترین و در عین حال حرفه ای ترین راه این است که شما با توجه به تسلط بر علم رنگ شناسی و آشنایی با روانشناسی رنگها رنگ های مورد نیاز خود را انتخاب کنید. این کار را می توانید به کمک ابزار color picker فتوشاپ و یا هر نرم افزار دیگری که جعبه رنگ دارد با اندکی آزمایش و خطا انجام دهید.
روش دوم : انتخاب پالت های رنگی آماده نیز یک روش بسیار ساده است که در صورت نداشتن تسلط بر علم رنگ شناسی می توانید از آن استفاده کنید. سریع و بی دردسر می توانید از سایتهایی که این امکان را درند پالت مورد نظر خود را دانلود کنید. این پالت ها غالباً در قالب یک فایل با فرمت aco ارائه می شوند. فایل aco را با فتوشاپ باز کنید تا رنگ های پالت را در پنجره Swatches ببینید.
بهترین سایتی که در این زمینه می توانم به شما معرفی کنم dribbble.com می باشد. در این سایت یکی از امکانات بسیار مفیدی که برای طراحان گرافیک و رابط کاربری موجود است دریافت پالت رنگی طرح های به اشتراک گذاشته شده بصورت رایگان می باشد.
روش سوم : استفاده از نرم افزارهایی که اختصاصاً در این رابطه وجود دارند و به شما کمک می کنند. نرم افزار رایگان ColorSchemer Studio یکی از پر کاربردترین ها در این زمینه است و امکان های خوبی را در خود جای داده است. از سایت اصلی این نرم افزار می توانید آخرین ورژن آن را بصورت رایگان دانلود کنید. (رفتن به صفحه دانلود)
روش چهارم : تا بحال فکر کرده اید چرا یک تصویر زیبا شما را لحظاتی مجذوب و متحیر می کند؟ البته جواب این سوال الان کار ساده ایست. قاعدتاً استادترین هنرمند عالم در ایجاد یک پالت رنگ متناسب و جذاب خداوند است. تصاویر زیبا می توانند یک راهنمای بسیار خوب برای انتخاب یک پالت رنگ مناسب باشند.
فقط کافیست یک عکس زیبا و جذاب را در رابطه با موضوع طراحی انتخاب کنید، یک انتخاب زیرکانه می تواند کار شما را فوق العاده کند. ابزارهای زیادی هستند که می توانند در استخراج یک پالت از عکس به شما کمک کنند. از فتوشاپ و Color schemer (که پیش از این معرفی شد) می توانید استفاده کنید و یا اینکه به سراغ سایتها و سرویس های آنلاین بروید.
لطفأ نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص بهتر و مفید تر شدن مطالب و محتویات سایت از طریق بخش نظرات اعلام نمایید .