سنجش کیفیت محتوا توسط گوگل و فیس بوک
کیفیت در بازاریابی محتوا بحث مهمی است. از آنجایی که حجم زیادی از محتوا در فیسبوک و گوگل رد و بدل میشود و از آنجایی که هم فیسبوک و هم گوگل اخیرا شیوه خود برای ارزشگذاری محتوا را تغییر دادهاند، زمان خوبی است که ببینیم این دو چطور کیفیت محتوای شما را میسنجند.
فیسبوک و گوگل چگونه به محتوا امتیاز میدهند؟
هدف اصلی هم برای گوگل و هم فیسبوک این است که محتوایی را به کاربران نشان دهند که خود کاربران میخواهند ببینند و با دیگران به اشتراک بگذارند. وقتی در حال بررسی کیفیت محتوا هستند، اینها نشانههایی هستند که در محتوا به دنبالش میگردند:
-
تعداد دفعاتی که یک محتوا لایک شده یا به اشتراک گذاشته شده: این موضوع به وضوح نشان میدهد که دیگران تا چه حد این محتوا را ارزشمند دانستهاند.
-
منبع محتوا: آیا این محتوا از منبع قابل اعتمادی در آن زمینه منتشر شده است؟
-
تازگی محتوا: آیا این محتوا تازه و بکر است؟
گوگل چطور کیفیت را در محتوا مییابد؟
از گذشته الگوریتمهای گوگل به وجود کلمات کلیدی برای شناسایی موضوع محتوا و میزان ارتباطش به یک جستوجو متکی بودند. محتوایی که شامل کلمات کلیدی جستوجو شده باشد به عنوان محتوای مرتبط شناخته میشود.
یکی از اولین مقیاسهای کنترل کیفیت محتوا که گوگل معرفی کرد این بود که محتوایی که شامل مقدار زیادی کلمات کلیدی می شد باید رتبه کمتری داشته باشد، چون معمولا این صفحات متعلق به سایتهای اسپمی هستند که سعی دارند به طور مصنوعی رتبه خود را در گوگل افزایش دهند. شمارش و طبقهبندی بکلینکها یکی دیگر از راههایی است که گوگل سالهاست برای یافتن محتوای باکیفیت به کار میگیرد. محتوایی که از چندین صفحه باکیفیت لینک گرفته محتوای باکیفیت در نظر گرفته میشود. در مقابل، صفحههایی با بکلینکهای کم و صفحههایی که از سایتهای کم کیفیت لینک گرفتهاند محتوای کم کیفیت به شمار میروند.
توصیه گوگل: سایتی ایجاد کنید که مطالب ارزشمند واقعی را به بازدیدکنندهها ارائه کند. هر کجا که مناسب بود به سایتهای مرتبط دیگر لینک دهید. اجازه دهید که لینک گرفتن به سایتتان به صورت ارگانیک رشد کند نه مصنوعی. اگر گوگل لینکهای بین سایت شما و سایتهای دیگر را بررسی کند و متوجه شود که شما سعی کردهاید به طور مصنوعی بکلینکهای سایت خود را افزایش دهید، سایت شما توسط گوگل جریمه خواهد شد و رتبهاش در جستوجوها کاهش خواهد یافت.
اعتبار نویسندگی هم این اواخر در رتبهبندی محتوا توسط گوگل به یک عامل بسیار مهم تبدیل شده است. گوگل Authorship این امکان را برای بلاگرها و نویسندهها فراهم کرده که با ثبت مالکیت محتوایی که تولید میکنند، خودشان را به عنوان متخصص در زمینههایی به خصوص معرفی کنند. با این روش گوگل میتواند با توجه به سابقه نویسنده، کیفیت یک محتوای جدید را بسنجد.
فیسبوک چطور کیفیت را در محتوا مییابد؟
قبلا فیسبوک تمامی پستها و عکسهای دوستان شما را درست به همان ترتیبی که پست شده بودند به نیوز فید شما ارسال میکرد، اما این روند تغییر کرده است. اکنون نیوز فید محتوا را بر اساس اینکه کاربران تا چه حد آن را جالب میدانند منظم میکند. فیسیوک محتوایی که لایک و کامنت بیشتری داشته باشد و بیشتر به اشتراک گذاشته شده باشد را نمایان میکند، چون این عوامل نشان میدهند که دیگران آن محتوا را باارزش دانستهاند.
اخیرا فیسبوک الگوریتمهای خود را تغییر داده تا محتوایی که از منابع معتبر منتشر شدهاند را نمایانتر کند و محتوایی که توسط منابع با اعبار کمتر ایجاد شدهاند را در نیوز فید کمتر نشان دهد. فیسبوک همچنین بررسی میکند که کاربرانش خودشان دوست دارند چه نوع محتوایی را در نیوز فید خود ببینند. کاربران فیسبوک همواره تشویق میشوند که در مورد محتوای ارائه شده در نیوز فید نظر بدهند تا فیسبوک از این بازخوردها در تغییر الگوریتم خود استفاده کند.
در واقع گوگل هم به نوعی همین کار را میکند و سعی میکند نتایج جستوجو را با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر و سابقه کلیکها و جستوجوهای او منظم کند، اما میزان اطلاعاتی که فیسبوک از کاربران خود در اختیار دارد به این معنی است که فیسبوک پتانسیل این را دارد که نه تنها محتوای باکیفیت، بلکه محتوایی را نشان دهد که بیشترین ارتباط را به کاربر داشته باشد.
۳ تغییر فوری که میتوانید همین حالا انجام دهید
۱- با تمرکز روی جملات کلیدی و نه کلمات کلیدی در محتوای خود، SEO را بهبود ببخشید.
۲- نام خود را در گوگل Authorship ثبت کنید تا پستهای وبلاگ خود را به نام خود منتشر کنید.
۳- در هر دو تغییر الگوریتمی، کیفیت بر کمیت مقدم است. این به چه معنا است؟ این یعنی شما مجبور نیستید محتوایی تولید کنید که خودتان از آن خوشتان نمیآید.
نتیجه:
دنبال کردن تمامی تغییراتی که در الگوریتمهای فیسبوک و گوگل ایجاد میشوند کار دشواری است، اما نگران نباشید چون تمامی این تغییرات در راستای این است که محتوای باکیفیت ارزش بیشتری پیدا کند. پس تا زمانی که شما محتوای باکیفیت تولید میکنید موفق خواهید بود. شما خودتان چگونه در فیسبوک و گوگل محتوای باکیفیت تولید میکنید؟ دیدگاههای خود را با ما به اشتراک بگذارید.