چند نکته ساده برای انتخاب عناوین جذاب
به طور حتم انتخاب تیتر برای ستون های روزنامه و تعیین عنوان برای پست های وبلاگ، دو مقوله کاملا متفاوتند؛ تیتر یا عنوان مناسب به مخاطب اطلاع می دهد کلیات مقاله حول چه محوری است، از این رو می تواند خواننده را به مطالعه ادامه متن علاقمند کند. کل این پروسه می بایست در کسری از ثانیه اتفاق بیفتد تا مخاطب ترغیب شود بر روی لینکی کلیک کند و یا ستون روزنامه ای را دنبال کند. اما به خاطر داشته باشید بهتر است در کنار رعایت چنین نکاتی، از راهکارهای اساسی سئو نیز غافل نمانید.
-
از عبارات دقیق و مشخص استفاده کنید، مبهم نباشید: درصورتی که درون وبلاگ تان رمان منتشر نمی کنید، بهتر است در انتخاب عنوان، کاملا صریح و مشخص عمل کنید. بهتر است حدالامکان به نکات کلیدی ماجرا بپردازید. گاهی وبلاگ نویسان به اشتباه گمان می کنند درصورتی که عنوان مطلب مبهم و اسرارآمیز باشد، کنجکاوی بازدیدکنندگان به خوبی تحریک می شود و نرخ کلیک بر روی لینک(Click Through) بالاتر می رود.
چنین دیدگاهی ممکن است کاملا به ندرت، آن هم در مورد مقالات چاپی نتیجه دهد؛ زیرا خواننده مجبور نیست صفحه فعلی را ترک کند تا بتواند با ادامه متن همراه شود. در این صورت خواننده به سرعت پاراگراف نخست متن را اسکن می کند و به اصل مطلب پی می برد؛ در این حالت حتی چنانچه تیتر مقاله مبهم باشد، چندان مهم نیست. اما کاربران اینترنتی وقت اضافی برای مطالعه هر مطلب بیهوده ای ندارند، بنابراین درصورتی که تیتر مطلب نتواند توجهشان را به خود جلب کند، موضوع را کاملا منتفی تلقی می کنند. پس بهتر است سعی کنید حدالامکان دقیق و مشخص باشید ولی چندان پرگوئی نکنید.
به عنوان مثال درصورتی که زمینه اصلی فعالیت وبلاگتان، اجرای پروژه های بازسازی فضای منزل است، لازم است نوع فعالیت را دقیقا معین کنید و ویژگی های منحصربفرد آن را برای مخاطبان شرح دهید.
به جای: بازسازی فضای منزل، اقدام بسیار هوشمندانه ای است.
بنویسیم: با بازسازی آشپزخانه، فضای منزل را زیباتر کنیم.
-
بیش از حد خلاقیت به خرج ندهید:ممکن است هنگامی که پشت کیبورد نشسته اید، هزاران ضرب المثل، جوک یا مطلب نغز به ذهنتان خطور کند و کمی وسوسه شوید تا بیش از حد شوخ طبعی کنید؛ با اینکه بذله گوئی در عالم تیترنویسی جای مخصوص به خود را باز کرده، با این حال بهتر است آنچنان زیاده روی نکنید که غیر حرفه ای یا مبتذل به نظر برسید. انتخاب کلمات ظاهرا ، ممکن است ارزش مطلب را به راحتی خدشه دار کند. اجازه دهید مثال ها را با تم بازسازی منزل ادامه دهیم:
- به جای: خانه جائی است که گرما باشد.
- بنویسیم: روش های بسیار ساده جهت کاهش مبلغ قبض برق در فصل زمستان.
-
استفاده از قدرت خارق العاده اعداد: کاربران اینترنتی روز به روز بی طاقت تر می شوند و درنتیجه ترجیح می دهند با کمترین زحمت ممکن، به محتوای دلخواه خود برسند. یکی از بهترین روش ها در این زمینه، ایجاد لیست های شماره دار به جای نگارش پاراگراف های حجیم و طولانی است. بدین ترتیب محتوا به سادگی هضم و درک می شود و تیتر نیز بیش از پیش جلب توجه می کند. در مثال بازسازی فضای منزل نیز بهتر است:
-
به جای: بحث و گفتگو با پیمانکار.
-
بنویسیم: ۱۰ سوال اساسی که بهتر است به هنگام ساخت و ساز از پیمانکار پروژه بپرسیم.