اعتبار وبلاگ خود را چند برابر کنید
اینترنت ابزار بسیار جالبی است که پلتفرمی در اختیار هنرمندان، نویسندگان، فعالان سیاسی و محققان قرار می دهد تا بتوانند به کمک آن احساسات خود را به راحتی بیان کنند و در کنار آن با سایر کاربران سرتاسر دنیا که علائق و اهداف مشترکی دارند، ارتباط برقرار کنند. با این حال نکته جالب توجه، ولی تاسف بار این است که همین پلتفرم در اختیار جمعیت غیر قابل تحمل و آزاردهنده ای که برای به دست آوردن حتی یک دنبال کننده بیشتر حاضرند دست به هر کاری بزنند هم قرار دارد.
با این حال خوشبختانه در اکثر موارد، وب سایت های خوش نام و قابل اعتماد، یا دست کم نمونه هایی که به مخاطب نکته مثبتی اضافه می کنند، مثلا YouTube، Huffington Post، Facebook، Web MD و… به صورت خودکار در کانون توجه عموم قرار می گیرند. برخی از این وب سایت ها صرفا به دنبال اطلاع رسانی و برخی دیگر به دنبال سرگرم کردن مخاطبان هستند، اما به صورت کلّی تمامی آنها به نحوی طراحی و پیاده سازی شده اند که در برهه ای از زمان برای جمع کثیری از کاربران اینترنتی جالب توجه و معنی دار باشند. چنین وب سایت هایی از پایه به شکل صحیح بنا شده اند و به طور حتم در آینده نیز به رشد و توسعه خود ادامه می دهند.
اما کار برای وبلاگ های مستقل و کسب و کارهای کوچک نسبتا دشوار است و شاید نتوانند به راحتی صدایشان را به گوش جهان برسانند، درنتیجه دور از انتظار نیست که بسیاری از آنها طمع کنند و به دام روش های کثیف کوتاه مدت بیفتند تا یک شبه ره صد ساله را بروند. شاید از هر ۱۰ میلیون کاربر تنها ۱ نفر موفق شود با توئیت ویروسی و یا انتشار ویدئویی از یک نوزاد بانمک توجه دنیا را به خود جلب کند؛ بنابراین بهتر است خوش خیال نباشید و مسیر مستقیم را دنبال کنید. به کمک نکات کاربردی زیر می توانید محتوای وبلاگتان را از طریق روش های کاملا مجاز و معتبر بهبود ببخشید.
۱٫ به صورت منظم پست منتشر کنید
گمان می کنید در صورتی که برای مدت معینی مثلا دو ماه به صورت منظم، تقریبا هفته ای یک بار، پست منتشر کنید و پس از آن به یک باره غیبتان بزند، کاربران مجددا به سایتتان سر می زنند؟ بعید به نظر می رسد! انتشار منظم پست ها نه تنها به عنوان یک استراتژی برتر بازاریابی، به گوگل نشان می دهد وب سایتتان فعال است، بلکه کسب و کار را در نظر مخاطبان آن کاملا حرفه ای جلوه می دهد. در صورتی که صلاح می دانید تقویم محتوا ایجاد کنید تا مشخص شود هر بخش از محتوا می بایست در چه زمانی منتشر شود.
۲٫ با دنبال کنندگان وبلاگ ارتباط موثر برقرار کنید
درصورتی که کاربران محتوای وبلاگ را به صورت منظم دنبال می کنند، نشانه این است که به مسائل مطرح شده درون سایت علاقمند هستند. بنابراین هنگامیکه درون سایت نظر می گذارند، بهتر است به نظرشان پاسخ دهید. حتی درصورتی که صلاح می دانید، می توانید آدرس ایمیل یا شماره تلفنی در اختیارشان بگذارید تا به صورت مفصل تر صحبت کنید.
وبلاگتان را به صورت شبکه ای از رخدادها و خوانندگان را به چشم تعدادی contact احتمالی ببینید. درصورتی که نظر یا بازخورد منفی دریافت کردید، بهتر است به صورت منطقی و مستدل به آن پاسخ دهید. لازم نیست به آتش برپاشده هیزم اضافه کنید. کافی است به کاربر اطلاع دهید که صحبتش شنیده شده است. درحقیقت بسیاری از مخاطبان نیز تنها به دنبال همین نکته هستند. پلتفرمی که در ابتدا صحبتش را کردیم دقیقا همین بود!
۳٫ به دنبال ویروسی شدن نباشید
اداره وبلاگی که به صورت منظم و یکنواخت فعالیت کند و در عین حال با مخاطبان نیز صادق باشد، به مراتب از انتشار ویدئوهای ویروسی سگ و گربه یا خبررسانی در مورد برخی از هنرمندان بدنام مفیدتر است. بهتر است به آنچه در حوزه تخصصتان است وفادار بمانید تا اعتبار آنلاین و دنبال کنندگان سرسخت بدون آنکه متوجه شوید به سراغتان آیند.