همانطور که میدانید بیشتر کاربران اینترنت برای یافتن آنچه که نیاز دارند از موتورهای جستجو نظیر google , yahoo , bing و ... استفاده می کنند به همین منظور مدیران وب سایت لازم است اصول سئو و بهینه سازی وب سایت را به طور کامل شناخته و مدنظر قرار دهند تا به رتبه های بالاتری در نتایج موتورهای جستجو دست یابند.
بهتر است بدانید، ترتیب نمایش نتیجه جستجو در صفحات موتور جستجو، مختلف است. الگوریتم مورد استفاده در موتورهای جستجو بسیار پیچیده و منحصر به فرد است. طراحان این الگوریتمها سعی میکنند هر چند وقت یکبار، الگوریتم خود را بهروزرسانی کنند تا به این ترتیب نتایج جستجو شده هر چه بیشتر با خواسته کاربران انطباق داشته باشد.
با اینکه موتورهای جستجو از جمله google هیچ وقت الگوریتمهای خود را فاش نمیکنند، اما برخی کارشناسان میتوانند نکات کلیدی درباره این الگوریتمها را شناسایی کنند. با رعایت این موارد میتوان به رتبه بهتری در جستجوهای انجامشده دست یافت.
دانش فراهم کردن و انتشار مطالب در محتوای وب سایتها از این منظر که در موتور جستجوی مورد نظر جایگاه قابل قبولی دارد، بهینهسازی برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) یا به طور خلاصه سئو (SEO) نامیده میشود.
بهینهسازی برای موتورهای جستجو دو بخش اصلی دارد که آنها را «درون صفحهای» (On Page) و «برون صفحهای» (Off Page) مینامند. بخش درون صفحهای مواردی است که هنگام تولید محتوا برای سایت باید در نظر داشته باشیم. روش برون صفحهای اطلاعاتی را شامل میشود که در سایتهای دیگر قرار دارد و به وبسایت ما مربوط میشود. برای نمونه اطلاعاتی را که در شبکههای اجتماعی درباره مطالب سایت خود قرار میدهیم، میتوان نمونهای از این اطلاعات برون صفحهای دانست.
فرض کنید میخواهید یک لپ تاپ بخرید. برای این کار به فروشگاه مورد نظر مراجعه کرده، اطلاعاتی درباره مدل دلخواهتان کسب میکنید. اما به این اطلاعات اکتفا نمیکنید و نظر دوستانتان را نیز جویا میشوید. همچنین ممکن است به فروشگاههای دیگر سر بزنید و نظر فروشندگان دیگر را نیز بپرسید. موتورهای جستجو نیز برای اطمینان از کیفیت بالای مطالب وبسایت شما، از خود آن مطالب و نیز مطالب سایتهای دیگر درباره وبسایت شما استفاده میکنند.
بهینهسازی - seo
موتورهای جستجو وب سایت ها را بر خلاف انسان که به شکل گرافیکی می بینید به صورت کد می بینند. در واقع بهینه سازی همین کدهاست که باعث افزایش رتبه یک وب سایت در موتورهای جستجو میشود. در ادامه برخی از کدهای مهم وب سایت را که باعث افزایش رتبه وب سایت در موتورهای جستجو میشود را ذکر میکنیم.
کد یا تگ عنوان
یکی از مهمترین کدها برای موتور جستجو تگ عنوان یا title است که در زبان اصلی صفحات وب یا همان HTML به صورت «title»….«/title» نوشته میشود و در میان این دو تگ، عنوان وبسایت یا مطلب مورد نظر درج می شود. عنوانی که در بین این تگ می نویسید، همان عباراتی است که بالای صفحه مرورگر مشاهده می کنیم. موتورهای جستجو این عنوان را در نتایج جستجو نمایش میدهد. هنگام تعیین عنوان وبسایت یا مطالب آن باید کلمات کلیدی مورد نظر را بگنجانید. برای نمونه اگر میخواهید فروشگاه الکترونیکی ایجاد کنید، بسندهکردن به واژه «فروشگاه اینترنتی» درست نیست، زیرا میلیونها صفحه دیگر با این عنوان وجود دارد. بنابراین بهتر است چند واژه کلیدی دیگر را که نشاندهنده فعالیت شما در این فروشگاه است در عنوان سایت خود درج کنید. سپس برای نمونه اگر میخواهید به فروش سیدی بازی بپردازید، واژگانی مانند «سی دی بازی» یا نوع بازی هایی را نیز که به فروش میرسانید مثلا «بازی پلی استیشن» یا «بازی ایکس باکس» را درج کنید.
دقت کنید عنوان در نظر گرفته شده برای وب سایت نباید بیش از اندازه طولانی باشد. گوگل تنها 70 کاراکتر از عنوان را در نتایج جستجو نشان میدهد.
تگ های متا یا متا تگ ها
بتگهای متا فقط برای موتور جستجو قابل مشاهده هستند. در صفحه نتایج گوگل ابتدا عنوان وبسایت یا صفحه درج میشود و در پایین آن خلاصهای از محتویات آن آورده میشود. این خلاصه در گوگل، حاصل یکی از تگ های متا یعنی تگ توضیح یا description است. در اکثر سیستمهای مدیریت محتوا (مانند جوملا و وردپرس) میتوانید تگ توضیح را برای مطالب و کل وبسایت خود درج کنید.
متا تگ ها را به گونه ای بنویسید که کاربر با خواندن آن یا خلاصه وبسایت شما در صفحه جستجو، جذب آن شود. دقت کنید توضیحات مطالب مختلف وبسایتتان با هم متفاوت باشد. همچنین هنگام تهیه تگهای متا حتما کلمات کلیدی را در آن بگنجانید. دقت کنید توضیحات متا زیاد طولانی نشود و حداکثر بین 50 تا 160 کاراکتر باشد.
عکس هایی را که در وب سایت خود میگذارید برای وب بهینه سازی کنید
اگر به بهینه سازی تصاویر وب سایت خود توجه نکنیدو عکس ها را کیفیت و حجم بالا در وب سایت خود قرار دهید علاوه بر افزایش زمان بارگذاری صفحات سایت شما موتورهای جستجو نیز متوجه بهینه نبود تصاویر می شوند.میتوانید از نرم افزار های مختلفی که برای بهینه سازی تصاویر وجود دارد استفاده کنید. که معمولا بیشتر کاربران برای این کار از نرم افزار فتوشاپ استفاده می کنند.
ابتدا عکس موردنظر را با فتوشاپ باز کنید. سپس از منـــوی File گـــزینه Save for Web & Devices را انتخاب کنید. آنگاه پنجرهای برای شما باز میشود و میتوانید درصد کیفیت عکس موردنظر را تغییر دهید. هر قدر کیفیت عکس موردنظر کمتر باشد، حجم نهایی آن نیز کاهش مییابد. به هر حال بهتر است کیفیتی متوسط را برای عکس خود انتخاب و آن را ذخیره کنید.
در مطالب بعد در مورد فرمت های مختلف تصاویر برای وب و همچنین آموزش دقیق بهینه سازی تصاویر در فتوشاپ بیشتر توضیح خواهم داد.
مطالب را از سایت های دیگر کپی نکنید
برای ایجاد یک سایت نیاز به محتوا داریم. اگر چه آسان ترین روش برای تولید محتوا کپی کردن آن از سایت های دیگر باشد ولی به یاد داشته باشید موتورهای جستجو براحتی متوجه این کار می شوند و رتبه وب سایت شما را به دلیل این کار کاهش میدهند. در حقیقت استفاده از مطالب تولیدی دیگران از نظر موتورهای جستجو نوعی فریبکاری است که نتیجه آن نیز کاهش رتبه در نتایج نهایی جستجو خواهد بود.
بنابراین، هیچ وقت محتوای دیگر سایت ها را کپی نکنید. سعی کنید همیشه مطالب را خودتان تهیه و در وب سایتتان قرار دهید. اگر نوشتن مطلب برای شما مشکل است، میتوانید مطالب سایت های دیگر را بخوانید و سپس خودتان آنها را بازنویسی کنید.
با اینکار گوگل و سایر موتورهای جستجو سایت شما را به عنوان سایتی که مطالب جدید تهیه و منتشر می کند شناسایی می کند.
بررسی بهینه بودن وب سایت
دو سایت اصلی جستجو یعنی گوگل و یاهو ابزار برای بررسی بهینه بودن سایت در اختیار کاربران قرار میدهند. این ابزارها در گوگل Page Speed و در یاهو Y! Slow نام دارند.
برخی از سایت ها مانند : www.gtmetrix.com اطلاعات ایزارهای گوگل در زمینه تست وب سایت را گرفته و به کاربران نمایش می دهند. برای این کار به وب سایت مذکور وارد شده و نشانی سایت خود را در کادر خالی بالای صفحه اصلی وب سایت وارد کنید. پس از چند لحظه اطلاعاتی مانند حجم صفحه مورد نظر، زمان بارگذاری و میزان منطبق بودن طراحی وبسایت شما با استانداردهای گوگل و یاهو نشان داده میشود. همچنین هر یک از مؤلفههایی که باید هنگام بهینهسازی وبسایت در نظر گرفت و نیز پیشنهادهایی برای بهبود وضع فعلی به نمایش در میآید. با استفاده از این روش میتوانید با نقاط ضعف و قوت وبسایت خود آشنا و با برطرفکردن اشکالات موجود، رتبه بهتری در نتایج موتورهای جستجو بدست آورید.